Tuesday, November 16, 2010

Istimewa Eidul Adha: Kisah Seekor Ulat Dengan Nabi Daud A.S




Bismillahirrahmanirrahim…
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihi..

Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah,segala puji bagi Allah yang telah memberi kita nikmat dan segala rezeki yang kita perolehi pada hari ini.Bersyukur juga kepada Allah kerana masih memanjangkan umur kita dan masih member kita nikmat untuk bernafas.Alhamdulillah..

Seperti firman Allah didalam surah Al-Mulk ayat 15:


هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ ۖ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ ﴿الملك : ١٥


“Dialah Yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezeki-Nya. Dan hanya kepadaNya lah kamu (kembali setelah) dibangkitkan”.

Allah mempunyai zat kesempurnaanNya yang mengurniakan pelbagai nikmat kepada hamba-hambaNya yang sentiasa berusaha dan bertawakal kepadaNya.Walaupun Allah SWT telah mengurniakan nikmat yang tidak terhitung banyaknya kepada kita,namun adakah kita sentiasa bersyukur terhadap kurniaanNya itu dengan sentiasa mengingatiNya dan mengikut segala perintahNya?

Muhasabah diri kita sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian;
Seperti yang dikatakan Ibrahim bin Adham kepada warga Bashrah yang hairan mengapa doa mereka yang telah lama belum dimakbulkan Allah:

“Wahai warga Bashrah, hati kalian telah mati dari sepuluh perkara : Pertama, kalian mengenal Allah, tapi tidak mahu menunaikan hak-Nya. Kedua, kalian membaca Kitab Allah, tapi tidak mahu mengamalkannya. Ketiga, kalian mengaku cinta kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, tetapi kalian meninggalkan sunnahnya. Keempat, kalian mengaku bermusuhan dengan syaitan, tapi kalian justeru akur dengannya. Kelima, kalian mengatakan cinta kepada syurga, tapi tidak mhau beramal untuk menuju ke sana. Keenam, kalian mengatakan takut kepada neraka, tapi kalian menggadaikan diri kalian kepadanya. Ketujuh, kalian mengatakan bahawa kematian itu benar adanya, tapi kalian tidak mahu mempersiapkan diri untuk menghadapinya. Kelapan, kalian sibuk mencari aib saudara kalian, tapi mengabaikan aib kalian sendiri. Kesembilan, kalian memakan rezeki Tuhan, tapi tidak mahu mensyukurinya. Kesepuluh, kalian mengkuburkan orang mati, tapi tidak mahu mengambil pengajaran daripadanya.”

Adakah sepuluh perkara yang dikatakan Ibrahim bin Adham ini sebahagiannya terjadi kepada diri kita? Nauzubillah..Supaya Allah sentiasa melindungi dan menjaga kita daripada tidak lalai dan alpa daripada mengingatiNya dan RasulNya.

Sahabat yang dirahmati sekalian,

Pada kali ini izinkan ana untuk mengisahkan sebuah kisah nabi Allah iaitu Nabi Daud A.S. dengan seekor ulat.Sebelum itu marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya kita dikurniakan Nuur iaitu hidayah daripada Allah. InsyaAllah.

“Bismillahirrahmanirrahim,
Ya Allah izinkan aku untuk mengisahkan sebuah kisah nabi Mu Ya Allah,
Supaya dengan pengkisahan aku dan sahabat-sahabatku yang lain dikurniakan hidayah daripadaMu untuk sama-sama bertaubat dan mengerjakan perintahMu,
Ya Muhaimin,lapangkanlah dada kami supaya kami menerima kisah ini dengan pengajaran yang baik untuk kami.
Amin ya rabbal alamin.”




******

Dalam sebuah kitab Imam Al-Ghazali menceritakan pada suatu ketika tatkala Nabi Daud A.S sedang duduk dalam suraunya sambil membaca kitab az-Zabur,dengan tiba-tiba dia terpandang seekor ulat merah pada debu.
Lalu Nabi Daud A.S. berkata pada dirinya, ”Apa yang dikehendaki Allah dengan ulat ini?”

Sebaik saja Nabi Daud A.S. selesai berkata begitu,maka Allah pun mengizinkan ulat merah itu berkata-kata. Lalu ulat merah itu pun mula berkata-kata kepada Nabi Daud A.S. “Wahai Nabi Allah! Allah S.W.T telah mengilhamkan kepadaku untuk membaca “Subhanallahu walhamdulillahi wala ilaha illallahu wallahu akbar” setiap hari sebanyak 1000 kali dan pada malamnya Allah mengilhamkan kepadaku supaya membaca “Allahumma solli ala Muahammadinannabiyyil ummiyyi wa ala alihi wa sohbihi wa sallim” setiap malam sebanyak 1000 kali.

Setelah ulat merah itu berkata demikian, maka dia pun bertanya kepada Nabi Daud A.S.
“Apakah yang dapat kamu katakan kepadaku agar aku dapat faedah darimu?”
Akhirnya Nabi Daud menyedari akan kesilapannya kerana memandang remeh akan ulat tersebut, dan dia sangat takut kepada Allah S.W.T. maka Nabi Daud A.S. pun bertaubat dan menyerah diri kepada Allah S.W.T.

******


Begitulah sahabat-sahabat kisah tentang Nabi Daud A.S. dengan seekor ulat yang memberi pengajaran dan juga pendidikan kepada kita supaya kita sentiasa bezikir kepada Allah SWT dan rasulNya.Kisah-kisah yang berlaku pada zaman para nabi bukanlah untuk kita ingat sebagai bahan sejarah,tetapi hendaklah kita jadikan sebagai teladan supaya kita tidak memandang rendah kepada apa saja makhluk Allah yang berada di bumi yang sama-sama kita tumpangi ini. Semoga kita memperoleh hidayah daripada Allah Taala.

Dalam Surah Al-Mulk ayat 12 allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ﴿الملك : ١٢


“Sesungguhnya orang-orang yang takut kepada Tuhannya Yang tidak nampak oleh mereka, mereka akan memperoleh ampunan dan pahala yang besar.”

Sebelum mengakhiri kalam ana ucapkan Selamat Menyambut Idul Adha buat semua muslimin dan muslimat.Buat yang mengerjakan ibadah Haji ana doakan supaya tenang dan mendapat rahmat Allah semasa mengerjakannya. Semoga ibadah haji yang ditunaikan mendapat mabrur disisi Allah.Semoga kita mendapat keampunan dariNya.InsyaAllah.Jazakallah.


4 comments:

Jamal Ali said...

Terima kasih duhai sobat kerna mengingatkan hakir ini... :(

Roy Shafizan said...

same2 sahabatku..seseungguhnya didalam surah Al-Hadid ayat ke 21 allah berfirman mafhumnya:
"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar."
Peringatan untuk diri dan sahabat2..(^_^)

Anonymous said...

Sebagai Newbie, saya selalu mencari online untuk artikel yang bisa membantu saya. Terima kasih Wow! Terima kasih! Saya selalu ingin menulis dalam sesuatu situs saya seperti itu. Dapatkah saya mengambil bagian dari posting Anda ke blog saya?.

Roy Shafizan said...

ambil saja kalau ia dapat membantu saudara/saudara..semoga dpanjangkan lagi dakwah ini ya..(^_^)